Sunday, August 7, 2011

hanya kerana masak lemak cili api....


hai....nama aku hazim...lg popular kat opis budak2 panggil aku azim je...
aku nih umur da 32...bujang lg...
emak aku da bising dah...
asal aku balik kampung aku kat mantin tuh...soalan first yang aku dapat dari mak aku...
"ekau bilo laie nk bawak menantu kek ghumah omak nih..ekau tu umo da tuo.."
"alah omak nih..den xdo calon..mcm mano nak bawak omak ooii.."
"iyolah..."
haih..hampir tiap2 kali balik..dialog tuh je...
mak aku ada la kenen2 kn aku ngan anak dara kampung nih...
sorang pun mmg tak sangkut dengan aku..
hahaha...sampai la bulan puasa tahun lepas....
aku nih..kamceng ngan jiran sebelah..
tup2..masa aku balik..aku ternampak sorang perempuan nih...
fulamak....cair ati beb...
muka mcm bidadari...
aku pun pelik la..sbb jiran aku jarang ade tetamu mcm tuh...
mse dlm perjalanan nk ke solat di masjid..aku terserempak dengan dia...
jadi..aku amik peluang nk tanya...
dia kata tuh sepupu dia...
die tanya aku..kenapa..
aku jawab la...aku nak kenal..
(yela..membujang lama sangat..bila jumpa yang berkenan...paham2 la)
jadi dia buat plan..kebetulan sepupu die tuh single lg...
so..aku ade can la...
esok aku kene berbuka kat rumah dia...
bawak sekali mak aku n adik aku...
jadi..seperti yang dijanjikan..
aku datang la dengan keluarga aku...
aku kalau berbuka dengan nasi..lauk nih mesti ade....
masak lemak cili ape..nk lagi dapat siput sedut...
pergh~~layan...
kebetulan..ari aku datang umah jiran aku..ade lauk tuh..mmg berselera la aku makan...
bile aku mula makan...masyaallah..sedap ya amat...
lalu dengan selamber aku puji..
"bad..mak ko masak lauk nih sedap la.."
"azim..bukan mak aku masak la..hidangan nih..semua sepupu aku,juliana yang masak.."
pergh..terpukau aku...lawa dah lawa..pandai masak pulak tuh..
mak aku pun suka....
selepas buka puasa tuh..aku berjaya la jugak sembang ngan die..n puji masakan die..die malu2 dan ucap terima kasih kat aku...
aku pun sempat la mintak no hp die...
dapat...hahaha






selepas beberapa bulan...
aku dan juliana di ijab kabul kan.....
dan pada hari itu..juliana bertanya pada aku...
ape yang buat aku terpikat dekat dia....
jawapan aku senang....
hanya kerana masak lemak cili api.....
^^....

p/s : yang perempuan..nk pikat suami or bakal tuh...rajin2 la ke dapur ek..kompem suami melekat dekat rumah^^

No comments:

Post a Comment